10 tipov, ako osviežiť smädnú pokožku | Dixi

10 tipov, ako osviežiť smädnú pokožku

25. 11. 2021, Dixi

Vláčna pokožka žiari! To ona je zdrojom povestnej „iskry“, o ktorej hovoríme, keď opisujeme atraktívneho človeka. Jeden pohľad na kožu prezradí viac ako 1000 slov. O zdraví, o životnom štýle aj o kvalite osobnej starostlivosti. A hoci ideál krásy podlieha dobovým trendom, túžba po hydratovanej pokožke je tu s nami od nepamäti.

Od oslieho po voňavé telové mlieka

Zvodná Kleopatra zvykla spriadať svoje politické ľsti vo vani plnej oslieho mlieka dúfajúc, že si tak dlhšie zachová mladistvú vizáž. V mlieku rozmočený chlieb zas využívali ako provizórnu hydratačnú masku staroveké Grékyne. A na aký skrášľovací trik nedala pri kúpaní dopustiť grófka Alžbeta Báthoryová? Ani nemusíme písať, túto prísadu by sme našli skôr v krvavom horore než v drogérii.

Našťastie, je 21. storočie a vláčna koža dávno nie je luxus prístupný len majetným a vynaliezavým. V kúpeľniach nám rozvoniavajú sprchové gély s omamnou arómou exotického ovocia alebo telové mlieka s rumančekom, či rastlinným olejom z mandlí, takže si na svoje príde každý noštek.

Kvalitná kozmetika ale nie je všetko. Ani ľudové recepty, ani váš inštinkt, ktorý napovedá, že stačí viac piť a pocit suchej pokožky sa okamžite stratí. Dôsledná hydratácia je komplexná záležitosť.

My sme ju pre vás zjednodušili a zhrnuli do desatora zrozumiteľných, ľahko realizovateľných tipov. Kým sa k nim dostaneme, je tu ale otázka, ktorá si pýta odpoveď:

Prečo je hydratácia pokožky dôležitá?

Túžba po pôvabe je silný dôvod, ale nie jediný. Ide aj o zdravie. Iba dobre hydratovaná pokožka môže naplno vykonávať svoju primárnu funkciu prirodzenej bariéry medzi telom a nečistotami z okolitého prostredia. Dlhodobo dehydrovanú kožu by sme mohli prirovnať k popraskanému chodníku. Čím viac škáročiek, tým viac bodov prieniku pre patogény z okolitého prostredia.

A ak nežijete v prostredí bez vrtochov počasia a ďaleko od civilizácie (a výfukových plynov), idete takpovediac s kožou na trh. Vystavujete ju environmentálnemu stresu a odsudzujete na predčasné starnutie. Jednoduchý hmatový test odhalí, či je hydratácia oblasťou osobnej starostlivosti, na ktorej by ste mali popracovať. Uštipnite sa na chrbte ruky a sledujte, ako pokožka zareaguje. Pokiaľ je dostatočne hydratovaná, okamžite sa vráti do pôvodného stavu bez viditeľného zvraštenia.

1. Nech vás horúca sprcha nechá chladnou

Voda ako možná príčina dehydratácie? Paradoxne, áno, pokiaľ si neustriehnete primeranú teplotu. Obzvlášť v zime, keď sa po nádielke mrazu tešíme domov na poriadne horúcu sprchu. Tá je síce zdrojom komfortu, no tiež masívneho vysúšania pokožky, pretože vysoká teplota vody urýchľuje jej vyparovanie.

suchá pokožka a teplá sprcha

Vhodnejšia je vlažná voda v kombinácii s kvalitnou telovou kozmetikou, ideálne s aktívnymi prísadami nápomocnými pri udržiavaní hydratovanej kože, napríklad prírodnými olejmi. Len čo sa osušíte, aplikujte na pokožku telové mlieko s vašou obľúbenou vôňou a hrubšiu vrstvu naneste na partie s väčším sklonom k vysušovaniu, ako sú predlaktia či kolená.

2. Pripravte pokožku na vykurovaciu sezónu  

Mdlo vyzerajúca pokožka a radiátory v plnom nasadení je známe zimné duo. Suchý vzduch v domácnostiach skutočne vedie k únave (nielen) kože, no dobrá správa je, že pomocou zvlhčovača možno tento problém ľahko a efektívne odstrániť.

Globálna pandémia respiračného vírusu so sebou priniesla aspoň jedno pozitívum – ľudia začali venovať viac pozornosti čistote vzduchu v interiéroch. Ponuka zvlhčovačov na trhu je široká ako nikdy predtým. O to jednoduchšie si vyberiete taký, ktorý sa hodí pre váš domov i rozpočet.

3. Pokožku čistite dôkladne, ale s nehou

Pri odličovaní radšej opatrne. Toto je časť dennej kozmetickej rutiny, kedy máme tendenciu byť k vlastnej pokožke nemilosrdné, až macošské. Prioritou je síce očistenie pleti od celodenných nánosov, no pokiaľ budete príliš tlačiť či používať neprimerane veľký objem čistiacej kozmetiky, spolu so špinou zotriete aj vrchný ochranný filter, čím narušíte prirodzený mikrobióm kože.

suchá pokožka a odličovanie

Následkom takéhoto nešetrného zaobchádzania je vysúšanie pokožky. Ak tento zlozvyk pretrváva, môže byť dokonca spúšťačom ekzému a iných dermatologických nepríjemností. Nezabudnite na zlaté pravidlo: dvakrát a dosť. Pleť čistite ráno a večer, nie častejšie, pričom voľte prípravky s minimom agresívnych chemických zložiek. Vašou stávkou na istotu sú odličovače určené pre citlivú pleť.

4. Nepoužívajte žiadne „pijaky“  

Trik odporúčaný profesionálnymi vizážistami: nepoužívajte žiadne „pijaky“ ako obrúsky či uteráky bezprostredne po tom, ako pleť odlíčite a pripravíte na aplikáciu hydratačného krému. Keď ho votriete na zľahka, no nie úplne osušenú kožu, dosiahnete, že krém sa pomieša s vodou a do pórov prenikne väčšie množstvo vlahy.

5. Chráňte sa pred slnkom  

Áno, áno, vieme, že toto je azda najčastejšie omieľané kozmetické pravidlo, no slnko ako vysúšač pokožky číslo jeden ozaj neradno podceňovať, preto je opakovanie na mieste. Chráňte sa pred slnečnými lúčmi. Vždy, keď ste v prostredí, ktoré si to vyžaduje. Nielen napoludnie a rozhodne nielen v lete.

Nič nepokazíte, keď si v rámci celoročnej starostlivosti zaobstaráte denný krém s integrovanou UV ochranou, takže budete istená v júni aj v januári, pri mori aj na lyžovačke. V čase, keď je globálne otepľovanie jedným z najpálčivejších problémov spoločnosti, už sa nestačí spoliehať na službu opaľovacieho prípravku počas dvoch slnečných týždňov na pobreží Chorvátska.

6. V noci choďte mastnejšou cestou

Noc má svoju (skrášľovaciu) moc. Využite 7 až 8 hodín spánku na to, aby sa lepšie činila regeneračná rota vášho tela. Predtým, ako sa uložíte, aplikujte na pleť nočný hydratačný krém s konzistenciou, aká by vám počas dňa pripadala príliš mastná. Hutnejšie zloženie je ale na nočné použitie ako stvorené. Počas spánku podporí regeneráciu pokožky.

Ráno sa zobudíte s pekne odpočinutou a viditeľne „napitou“ pleťou. Efekt znásobíte, ak vymeníte vankúšové obliečky z umelých materiálov za prírodný ľan či bavlnu.

7. Presluhujúce bunky  zmeťte zo scény

Nechceme vás otravovať prednáškou z biológie, ale deskvamácia je pojem, ktorý sa určite hodí poznať. Ide o proces odlupovania odumretých buniek z vrchnej vrstvy kože. Ak vás trápi jej suchý vzhľad, no máte pocit, že žiadna kozmetika nepomáha, možno je problém práve v tom, že sa pre presluhujúce bunky nedostane prípravok tam, kde môže pomôcť. Hoci tento proces prebieha nepretržite a automaticky, pravidelným pílingom možno deskvamáciu urýchliť. Docielite tým akceleráciu obnovy kože a jej lepšiu prípravu na kozmetickú starostlivosť.

Podobne ako spomíname v tipe č. 3, aj tu platí, že menej je viac. Exfoliácia dva razy za týždeň stačí. Overenou „metlou“ na odumreté kožné bunky je tiež morská hubka ako lepšia alternatíva ku klasickej plastovej špongii. Je vyrobená z nedráždivého 100 % prírodného materiálu, takže čistenie prebieha šetrne. Vláknitá konzistencia pomáha pokožke nielen zbaviť sa starých buniek, ale zlepšuje aj prekrvenie. Prirodzene, dôležité je poznať svoje telo. Zdravá a poškodená  pokožka si vyžadujú odlišnú starostlivosť.

8. Šupnite do chladničky termálneho „žolíka“

V lekárni zoženiete špeciálnu termálnu vodu v spreji, ale pokojne môžete zvoliť lacnejší, porovnateľne účinný trik a preliať minerálku do fľaše s rozprašovačom. Termálneho „žolíka“ skladujte v chladničke, či už doma alebo v kancelárii, a niekoľkokrát denne vzpružte pleť instantnou závlahou. Plusom metódy je, že vodné kvapôčky sú primalé na to, aby rozmazali a znehodnotili váš mejkap.

suchá pokožka a minerálna voda

9. Veľa pite – z pohára, aj z taniera  

Nepotrebujete žiadne extra nápoje sľubujúce rýchlu hydratáciu. Voda z vodovodného kohútika je u nás vhodná na pitie, tak si ju doprajte. S plátkom citróna a mäty osvieži ešte viac. Ako prevencia pred vysušenou pokožkou dobre poslúži aj ovocie a zelenina s vysokým podielom vody a antioxidantov. V zimných mesiacoch sú to najmä špenát, citrusy, brokolica či zeler.

Správne hydratovanie kože ide ruka v ruke s tvorbou a distribúciou mazu, preto dbajte na pravidelný prísun zdravých tukov v strave a určite sa vyhnite nárazovým diétam, najmä tým na nízkotučnom základe. Bohaté zastúpenie omega-3 mastných kyselín nájdete v olivovom oleji, orechoch, ľanových semiačkach či rybách ako losos alebo makrela.

10. A keď už je reč o nápojoch a jedlách, …

… myslite na to, že zdravo hydratovaná koža nejde dohromady s nezriadeným hedonizmom. Nevracajte sa preto k prehreškom z internátnych čias, keď ste si denne vystačili s balíčkom instantných rezancov s kečupom, zemiakovými lupienkami, sladkosťami a neónovými kokteilmi na študentských párty. Čím je telo staršie, tým ťažšie spracováva polotovary plné sodíka a cukru, rovnako ako alkohol. Inklinácia k prázdnym kalóriám síce vedie k zadržiavaniu vody v tele, no na samých nesprávnych miestach, takže z kože nakoniec ostane jedna suchá (s)púšť.

autor: DiXi

Blog