Ako bojovať proti vráskam?

17. 09. 2019, Dixi

Starnutie je prirodzený proces, ktorého príznaky si ako prvé všimneme zvyčajne na pokožke. Prvé vrásky prichádzajú už po 25-tom roku života, hoci vtedy nie sú ešte natoľko viditeľné. Kedy sa prejavia naplno závisí vo veľkej miere od genetickej predispozície, ale aj od toho, ako sa o pokožku staráme. Ako vznikajú vrásky? Dá sa proti nim vôbec bojovať?

Ako vznikajú vrásky?

Vrásky sú povrchové štrukturálne nerovnomernosti, ktorých umiestnenie a tvar sú geneticky predurčené. Ak mala napríklad vaša mama dlho krásnu pleť bez vrások, je veľmi pravdepodobné, že aj u vás sa prejaví táto predispozícia. Je však dôležité aj to, ako sa o pokožku staráte. Vrásky vznikajú primárne preto, že vekom sa znižuje hormonálna aktivita, ktorá reguluje tvorbu bielkovín kolagénu a elastínu. Tie sú zodpovedné za jej pružnosť a prirodzenú vlhkosť. Ako idú roky, pleť sa viditeľne stenčuje, stráca objem, tuk, je citlivejšia a menej odolná voči vonkajším vplyvom. Môžu sa objaviť aj hyperpigmentácie.

Nestarneme rovnako

Ako rýchlo starne naša koža nemajú na svedomí len gény, ale aj rasa. Napríklad viditeľné vrásky sa objavujú neskôr u pôvodných obyvateľov Ázie a černochov, ako u Európanov.

6 faktorov, ktoré vplývajú na starnutie pokožky:

1. Slnečné žiarenie

Vystavujete sa často slnečnému žiareniu? Potom výrazne urýchľujete proces starnutia vašej pokožky (tzv. photoaging). Ak to so slniečkom preháňate, je vysoko pravdepodobné, že v tridsiatke budete vyzerať na štyridsať. Na druhej strane, slnenie je tým najprirodzenejším spôsobom ako získať vitamín D. Čo teda s tým? Slniečku sa úplne vyhýbať nemusíte. Pokojne si ho doprajte 15 minút denne, ale vyhnite sa času medzi 10. a 16. hodinou.

Usmiata pekná tvár mladej ženy so slnečnými okuliarmi.

Viete, ako odstrániť vrásky? Aj ochrana pred UV žiarením má svoj význam.

Chráňte sa predovšetkým v časoch, kedy je slniečko najintenzívnejšie. Pokrývka hlavy, slnečné okuliare a kvalitný krém na opaľovanie by mali byť nevyhnutnosťou. Pred letom si môžete spraviť „betakaroténovú“ kúru. Či už si zvolíte nejaký výživový doplnok alebo budete po lyžičkách konzumovať mrkvový olej, pomôže vám to pokožku lepšie chrániť pred škodlivými účinkami slnečného žiarenia.

2. Voľné radikály a zlá životospráva

Rýchlejšie odbúravanie kolagénu majú na svedomí voľné radikály, ktoré ho štiepia na menšie neúčinné bielkoviny a poškodzujú štruktúry nášho organizmu. Sú to malé reaktívne častice, ktoré bežne vznikajú pri rôznych metabolických procesoch a zlou životosprávou (fajčenie, alkohol, nedostatok pohybu) a nepriaznivými životnými podmienkami (znečistené ovzdušie a voda) sa ich účinky ešte znásobujú.

Zaraďte preto do svojho denného programu pravidelný pohyb, do jedálnička pridajte viacej zeleniny a ovocia a ak fajčíte, tohto neduhu sa rýchlo zbavte. Obmedziť alkohol rovnako pleti prospeje, pretože spôsobuje dehydratáciu.

3. Výrazná mimika

Vejáriky okolo očí, výrazné línie na čele či pri kútikoch úst… Mimické vrásky väčšinou nerobia svojim majiteľkám radosť, na druhej strane dodávajú tvári charakter. Zjednodušene povedané, vznikajú v dôsledku práce mimických svalov, ktoré pokožku opakovane „namáhajú“.

Jednou z metód, ako pomôcť predísť mimickým vráskam je správna tvárová gymnastika. Ak už sa prejavia, obľúbenou metódou ich eliminácie je aplikácia botoxu, pri ktorej dochádza k umŕtveniu mimických svalov. Existujú však aj iné, menej invazívne zákroky v kombinácii s používaním kvalitnej kozmetiky. Na vrásky výborne účinkujú retinoly, kyselina hyalurónová, kolagén, peptidy medi, AHA kyseliny, kinetín či koenzým Q10.

Chráňte pokožku už na jar!

Májové slniečko býva zradné. Keďže teplota vzduchu ešte nie je taká vysoká, máme tendenciu zabúdať na to, že práve počas prvých jarných slnečných lúčov sa môžeme bez ochranného krému pekne spáliť. Preto, ak sa chystáte športovať vonku alebo trávite veľa času na záhrade, krém s SPF aspoň 15 by ste mali mať stále pri sebe (a ešte lepšie na sebe;-). Opaľovanie sa dá hravo zvládnuť, ak dodržiavate pár základných zásad.

4. Nedostatok hydratácie

S pribúdajúcim vekom sa v pleti znižuje aj obsah vody. Okrem toho, že je potrebné ju „dopĺňať“ zvonka kvalitným hydratačným krémom, výrazne pomôže aj dodržiavanie pitného režimu. Ak ho podceníte, môžu si to odniesť nielen vaše obličky, ale aj pleť.

Žena v pozadí drží fľašu s nápojom, v ktorom plávajú kúsky uhorky a citrónu.

Aj pitný režim pomáha v boji proti vráskam.

Pre dospelého človeka sa odporúča vypiť za deň 2 litre tekutín. V letných mesiacoch to však môže byť pokojne aj viac. Ak nemáte potrebu počas dňa piť, snažte sa zaradiť do jedálnička čo najviac polievok, smoothies a ovocia. Zaobstarajte si kvalitný hydratačný krém s kyselinou hyalurónovou.

5. Nedostatok vitamínov C, A, E

Strava vo významnej miere ovplyvňuje stav pokožky. Ak by sme mali vybrať tri najdôležitejšie vitamíny pre jej mladistvý vzhľad, určite by to boli vitamíny C, A a E. Vitamín C je potrebný pri tvorbe kolagénu. Do tela ho môžete doplniť v červenej paprike, zelenej zelenine (brokolica, ružičkový kel) v paradajkách, citrusoch či kivi. Vitamín A (retinol) podporuje rast nových buniek. Pri jeho nedostatku pleť vysychá, dochádza k nadmernému olupovaniu pokožky a zvýšenej tvorbe akné. Najviac vitamínu A nájdete v hovädzej pečienke, mrkve, batátoch, kapuste či marhuliach. Vitamín E chráni bunkové štruktúry a nenasýtené mastné kyseliny pred poškodením. Nachádza sa najmä v za studena lisovaných olejoch. Doplňte si do jedálnička všetky vyššie uvedené potraviny a užívajte si krásnu hladkú pokožku.

6. Málo spánku

V spánku sa organizmus regeneruje a pleti spánok prospieva dvojnásobne. Čím menej spíte, tým viac sa to odráža na vašej pokožke. Pre krásnu a mlado pôsobiacu pleť je potrebné, aby ste spali aspoň 7 hodín denne.

Blog