Potenie nôh si žiada správny prístup

25. 11. 2019, Dixi

Máte po pár hodinách chôdze pocit, akoby vám do topánok ktosi nalial pohár vody? Tak potom je nasledujúci článok určený pre vás. Podľa všetkého totiž trpíte nadmerným potením (alebo hyperhydrózou) nôh. Ak sa k tomu pridruží aj nepríjemný zápach, či nebodaj plesňové ochorenie, je to už celkom slušný spoločenský hendikep. S trochou disciplíny sa však aj tento problém dá zvládnuť.

Potenie je prirodzeným telesným procesom, ktorý, veľmi laicky povedané, slúži na ochladzovanie tela. Fyziologické potenie však prebieha rôzne, v závislosti od schopnosti adaptácie na vonkajšiu teplotu, od fyzickej kondície, telesnej stavby, činnosti ktorú človek vykonáva či od pohlavia. Spravidla viac sa potia trénovanejší ľudia, ľudia s väčšou svalovou hmotou, obézni ľudia a častejšie sú to muži.

potenie nôh a zápach spôsobia nejedno faux pas

Potenie nôh a zápach s tým spojený je spoločenský hendikep, s ktorým sa oplatí zabojovať.

Nie je potenie ako potenie

Problém nastáva vtedy, keď produkcia potu presiahne objem, potrebný na udržanie optimálnej telesnej teploty. Tento stav sa v odborných kruhoch nazýva hyperhydróza a trpí ňou približne 5% populácie. Väčšinou ide o dedičnú predispozíciu, vtedy hovoríme o primárnej hyperhydróze. Jej špecifikom je, že sa človek nadmerne potí aj v kľudovom režime.

Pri sekundárnej hyperhydróze už ide dôsledok ochorenia, hormonálnych, neurologických či metabolických zmien. Nadmerné potenie v podobe tzv. studeného potu sa objavuje napríklad pri panických a kolapsových stavoch, ale aj pri srdečnom zlyhávaní. Špecifický typ potenia môže nastať v stresových situáciách, pri bolesti, tréme ale aj obrovskej radosti.

Zaujímavé fakty o potení

  • pot tvorí z 99 % voda. Zvyšné percento prislúcha minerálom – draslíku, vápniku, sodíku, horčíku, chlóru, aminokyselinám, kyseline mliečnej, močovine, toxínom a vitamínom. Preto je tak dôležité, najmä pri nadmernom potení dopĺňať tekutiny obohatené o minerály a vitamíny.
  • pri bežnom fungovaní v miernom stredoeurópskom počasí vypotí človek okolo 0,5 litra až litra potu za deň. V období extrémnych horúčav sa však tento objem výrazne znásobuje a môže sa vyšplhať na 3-5 litrov!
  • telesné partie s najväčším počtom potných žliaz a teda s najväčším vylučovaním potu, sú čelo, oblasť pozdĺž chrbtice, podpažie, oblasť genitálií a napokon dlane a chodidlá.
  • dohromady máme v pokožke 2-3 milióny potných (ekrinných) žliaz, z toho až 250 tisíc sa nachádza práve na chodidlách. A prečo práve ruky a nohy? Z evolučného hľadiska je to reakcia tela na hroziace nebezpečenstvo, kedy bolo potrebné udržať sa na niečom končatinami. Pot zvyšoval priľnavosť.

Kde sa vzal „povestný“ zápach nôh?

Spotené nohy zvyčajne po určitej dobe začínajú páchnuť. Prečo je to tak? Veď pot zdravého človeka predsa nesmrdí! A na chodidlách nemáme ani apokrinné (pachové) žľazy, zodpovedné za telesný zápach. Odpoveď je prostá.

Ak máte sklony k vyššej potivosti a zvolíte navyše aj nepriedušnú obuv z nekvalitných  syntetických materiálov, dávate zelenú množeniu baktérií, ktoré sa na chodidlách prirodzene vyskytujú. Tie konzumujú čiastočky potu ale aj odumreté kožné bunky a ich „výlučky“ s vysokým obsahom organických kyselín. A práve tie spôsobujú povestný „nožný“ zápach.

Čo na to odborníci?

Potenie nôh sa dá utlmiť viacerými spôsobmi, žiaden však nemá trvalý efekt. Čoraz viac sa dermatovenerológovia vracajú k liečbe ionoforézou, ktorá sa používala už pred 60 rokmi. Jej princípom spočíva v pôsobení jemných elektrických šokov. Plôšky nôh ponorí pacient do vaničky s vodou, kde sú umiestnené elektródy a slabý elektrický prúd fyzikálne zablokuje neuromuskulárny proces. Po intenzívnej týždňovej terapii efekt vydrží jeden až dva mesiace. Liečba botulotoxínovými injekciami je síce účinnejšia, avšak extrémne bolestivá, a málokto je ochotný ju podstúpiť. Účinkuje štyri až sedem mesiacov.

 

potenie nôh sa rieši aj odborne

Pri nadmernom potení nôh môžete vyhľadať aj odbornú pomoc.

Preventívne opatrenia proti poteniu nôh vždy pomôžu

Hoci poteniu nôh sa nedá zabrániť, keďže ide o fyziologický proces, pri dodržiavaní nasledujúcich opatrení môžete potivosť nôh významne znížiť.

1. Pravidelná hygiena

Umývanie nôh na dennej báze by malo byť samozrejmosťou aj pre tých, ktorí netrpia zvýšenou potivosťou nôh. Ak ste ten druhý prípad, umývať nohy by ste si mali aj niekoľkokrát za deň. Zbavíte sa tak baktérií, spôsobujúcich zápach a pokožku ochladíte. Na umytie postačí obyčajná voda alebo mydlo s dezinfekčným a fungicídnym účinkom. Pri oplachovaní môžete do vody pridať pár kvapiek čajovníkového oleja. Po umytí nohy dôkladne osušte a aplikujte púder, balzam alebo krém na nohy s antiperspiračným účinkom.

2. Majte vždy poruke náhradné ponožky

Nezaberú veľa miesta a môžu zachrániť situáciu, keď to na vaše nohy „príde“. Najlepšie sú ponožky s čo najvyšším podielom bavlny alebo ponožky špeciálne určené pre lepšie odvádzanie potu. Vhodné sú ponožky na šport, s prímesami bambusu alebo striebra, s antibakteriálnymi účinkami. Vyhnite sa prímesiam s nylonom!

3. Nezabudnite na antiperspirant

Americká akadémia dermatológie odporúča aplikovať antiperspirant predtým, ako pôjdete spať. Nohy si najskôr starostlivo umyte a dôkladne ošetrite a až potom naneste prípravok. Ráno ho môžete z nôh zmyť. Takto postupujte 3 až 4 noci a potom bude stačiť opakovať tento proces len raz do týždňa.

4. Noste obuv, ktorá „dýcha“

Správne topánky dokážu zázraky. Radšej siahnite hlbšie do vrecka a investujte do certifikovanej obuvi z priedušných materiálov, ideálne z kože alebo plátna. Dbajte aj na to, či vám topánky nie sú pritesné. Aj vtedy sa vám totiž budú nohy potiť, predovšetkým medzi prstami. Vložky topánok by mali byť vyrobené z materiálov absorbujúcich vlhkosť, poprípade môžu mať dezodoračné vlastnosti.

5. Pite dostatok tekutín

Znie to síce paradoxne, ale je to tak. Ak budete prijímať dostatok tekutín, predovšetkým v horúcich obdobiach, pomôžete tak organizmu regulovať telesnú teplotu a znížite jeho potivosť.

Tradičné recepty proti poteniu nôh

Domáce kúpele nôh odporúčajú aj mnohí dermatológovia:

  • raz či dvakrát denne si môžete dopriať namočiť chodidlá do vlažnej vody s pár kvapkami esenciálneho čajovníkového alebo levanduľového oleja.
  • efektívny je aj kúpeľ v čiernom čaji, ktorý obsahuje taníny, potláčajúce potenie
  • kúpeľ v odvare z dubovej kôry sťahuje potné kanáliky a znižuje potivosť nôh
    • počas horúčav skúste spariť 10 listov vlašského orecha v 1,5 l vody, nechajte 10 minút lúhovať a ponorte doň chodidlá na 15 minút
    • pokiaľ neobľubujete bylinky, skúste striedavé kúpele v studenej a teplej vode, zmenou teploty sa v pokožke stiahnu cievy a zníži sa vylučovanie potu
  • nohy si môžete namáčať aj vo vode s ľadom a čerstvej citrónovej šťavy

autor: Dixi

Blog